Kampioenschap Club Match Uitleg

Waarom naar de Kampioenschap Clubmatch

U bent trots op uw hond, op uw fokproducten, op uw nieuwe import hondje en wilt deze graag laten zien aan mensen die ook behept zijn met hetzelfde virus als u: Scandinavische Spitshonden. Hier loopt u de kans meer exemplaren van het ras tegen te komen. Het is lekker buiten, we hopen natuurlijk op mooi weer, maar zijn niet bang voor een spatje regen. Er is voldoende gelegenheid om met mensen te praten en nieuwe kennissen/vrienden op te doen. Het is vooral bedoeld als een gezellig samen zijn van gelijkgestemden.

Ieder jaar proberen we 2 keurmeesters uit te nodigen die nauw betrokken zijn bij onze rassen.

Inschrijven

Inschrijving staat open voor een ieder die in het bezit is van één van onze rassen. De hond moet wel een officiële stamboom hebben. Uw hond moet zijn ingeschreven in het NHSB (Nederlandse Honden Stamboek) Honden uit het buitenland dienen te zijn ingeschreven in het stamboomregister van het betreffende land. Wij kunnen inschrijvingen van honden wonend in Nederland met een buitenlands Stamboeknummer niet accepteren.

Wat is een Kampioenschap Clubmatch

Een KCM is een tentoonstelling georganiseerd door een erkende rasvereniging voor het ras of de rassen waarvan de belangen door de vereniging worden vertegenwoordigd binnen de kynologie. Scandia organiseert deze tentoonstelling ieder jaar. Elke deelnemende hond krijgt een verslag met de bevindingen van de keurmeester die is uitgenodigd om het ras te keuren.

Van ieder ras worden de reuen en teven apart gekeurd. Van ieder ras wordt de beste reu en beste teef gekozen en ook de beste van het ras (BOB). Aan het eind van de dag wordt uit iedere beste van het ras (BOB) de beste van de Clubmatch gekozen (BIS). Sinds een paar jaar wordt iedere BOB van een Kampioenschap clubmatch ook uitgenodigd voor de Hond van het Jaar show.

De keuringen:

Jongste Puppy’s en Puppy’s kunnen de beoordelingen “veel belovend”, “belovend” of  “weinig belovend” krijgen. Hier geldt de leeftijd van 4-6 maanden en 6-9 maanden.

Heeft uw hond, minimaal, de leeftijd van 9 maanden bereikt dan dient u deze in te schrijven vanaf de jeugdklasse. Bij iedere klasse geldt een minimale leeftijd en bij sommige klassen een maximale leeftijd. De klassen indeling met hierbij de leeftijden vindt u op het inschrijfformulier. Bij inschrijving in de gebruikshonden- of kampioensklas dient u ook de benodigde certificaten per mail aan te leveren: Evenementenscandia@gmail.com.

Bij de klassen vanaf 9 maanden gelden de kwalificaties “Uitmuntend”, “Zeer goed”, “Goed”, “Matig”, enz. Voor alle rassen geldt dat de rasstandaard als uitgangspunt dient. In Nederland worden honden beoordeeld volgens het principe FIT FOR FUNCTION. Dat houdt in dat een hond in staat moet zijn op een normale manier het werk te kunnen doen waarvoor ze zijn gefokt.

In iedere klasse worden, maximaal, 4 honden geplaatst. Vanaf de jeugdklas dingt iedere als eerste geplaatste hond met een U (Uitmuntend), mee naar de kampioenschapsprijs, het zogenaamde CAC. Als alle reuen binnen één ras gekeurd zijn komen alle op 1 geplaatste reuen weer de ring in om de beste reu te kiezen. Als alle teven binnen één ras gekeurd zijn komen alle op 1 geplaatste teven weer de ring in om de beste teef te kiezen. De beste reu en teef krijgen het CAC en de als tweede geplaatste reu en teef het reserve CAC. Hierna wordt meteen de Beste van het Ras (BOB) en de Beste van de andere Sekse (BOS) gekozen. Afhankelijk van het aantal ingeschreven en aanwezige honden per ras kan het CAC 2 kampioenschapspunten opleveren.

Wanneer geeft het CAC recht op 2 kampioenschappunten:

Als er van één ras meer dan 20 honden zijn ingeschreven en er minimaal 12 worden gekeurd.

Clubwinnaar:

Iedere Best Of Breed krijgt de titel Club Winnaar + jaartal (CW–), deze titel mag bij volgende shows opgegeven worden in het veld Titels van de Hond. Iedere clubwinnaar wordt ook uitgenodigd voor de Hond van het Jaar show in januari.

De erekeuringen:

Na het keuren van alle rassen beginnen we aan de erekeuringen. Deze keuringen hebben een vaste volgorde. Eerst worden de extra keuringen gedaan als Kind/Hond show en Koppelklasse. Kind/hond show: Omdat we voor ieder kind een aandenken beschikbaar willen hebben, is opgave vooraf noodzakelijk. Opgave via inschrijfformulier OF per mail naar Evenementenscandia@gmail.com onder vermelding van naam van het kind en het ras waar ze mee gaan lopen. Daarna wordt de beste Jeugdhond en Beste Veteraan gekozen.

Omdat Scandia meerdere rassen vertegenwoordigt mogen we ook nog de Beste van de Clubmatch
(BIS) kiezen uit alle Best of Breeds.

Om de erekeuringen een wat feestelijker karakter te geven, zullen we bij de ingang van de erering een boog plaatsen. De honden en eigenaren stellen zich buiten de ring op en komen één voor één de ring in, zodat de speaker iedere hond afzonderlijk kan voorstellen aan het publiek. Voor iedereen die blijft kijken zal er wat te drinken staan bij de keurmeesterstent van ring 2 en wat versnaperingen.

Wij hopen op een gezellige dag samen met u en uw hond(en). Het is en blijft in de eerste plaats een verenigingsevenement waar ook niet-leden welkom zijn. Laten we hopen dat ook zij de gezelligheid proeven en misschien wel lid worden van Scandia.