rvb scandialogo

24 september 2017

Fjordenmanege Fjordhest Gard, Krimweg 125 , 7351 TL Hoenderloo

Waarom naar de Kampioenschap Clubmatch

U bent trots op uw hond, op uw fokproducten, op uw nieuwe import hondje en wilt deze graag laten zien aan mensen die ook behept zijn met hetzelfde virus als u: Scandinavische Spitshonden. Hier loopt u de kans meer exemplaren van het ras tegen te komen. Het is lekker buiten, we hopen natuurlijk op mooi weer, maar zijn niet bang voor een spatje regen. Er is voldoende gelegenheid om met mensen te praten en nieuwe kennissen/vrienden op te doen. Het is vooral bedoeld als een gezellig samen zijn van gelijkgestemden. Tijdens deze Kampioenschaps Clubmatch zullen de Västgötapsetsen voor het eerst sinds 2000 weer deel uitmaken van Scandia. Wij hopen dan ook dat er nog meer inschrijvingen bij deze KCM. Iedereen is welkom of u nu lid bent van Scandia of niet. We maken er een feestje van.

Twee jaar geleden vierde Scandia zijn 65 jarig bestaan. Wat was het een feest om de 2 buitenlandse keurmeesters aan het werk te zien. Tanja Ahlman-Stockmari uit Finland en Ralf Campbell uit Noorwegen. We willen nu, net als 2 jaar geleden aan de keurmeesters vragen de honden vanaf de jeugdklasse te meten omdat we als vereniging graag willen weten of onze fokproducten in de pas lopen met de rasstandaarden en niet opeens veel groter of veel kleiner worden.

Om ervoor te zorgen dat er meer mensen aanwezig zijn bij de eindkeuring in de Erering zal er voor iedereen die dan aanwezig is een drankje en een lekkere versnapering zijn.

De keurmeesters:

Mevrouw Wilma Roem.

Wilma heeft zelf IJslandse honden en fokt hier ook mee. De IJslandse hond is een ras dat in het verleden ook bij Scandia hoorde, maar al heel lang een eigen rasvereniging heeft. Wilma is op dit moment voorzitter van Scandia, maar vervult meer bestuurlijke functies binnen de kynologie. Namens rasgroep 5 maakt Wilma keurt de volgende rassen: Jämthund; Noorse Buhund; Noorse Lundehund; Norrbottenspets; Noorse Elandhond zwart en Västgötaspets.

Mevrouw Roel van Veen-Keur

Mevrouw Roel van Veen-Keur is groepskeurmeester voor rasgroep 1 en 10, ze mag de meeste rassen uit rasgroep 5 keuren en een paar rassen uit groep 2. Ze is actief betrokken bij de kynologie in al z'n facetten, of dit nu een regionale vereniging , een rasvereniging of een werkgroep is.Roel zal de volgende rassen keuren: Finse Spits; Karelische Berenhond; Laplandse Herdershond; Noorse Elandhond Grijs; Oost Siberische Laika; Russisch Europese Laika; West Sibersiche Laika en Zweedse Lappenhond.

Op het moment dat de verhouding in de aantallen inschrijvingen erg scheef gaat lopen, kan het zijn dat we een wijziging moeten aanbrengen aan bovenstaande indeling.

Inschrijving is ONLINE mogelijk vanaf nu t/m 4 september 2017

Inschrijven

Inschrijving staat open voor een ieder die in het bezit is van één van onze rassen. De hond moet wel een officiële stamboom hebben. Uw hond moet zijn ingeschreven in het NHSB (Nederlandse Honden Stamboek) Honden uit het buitenland dienen te zijn ingeschreven in het stamboomregister van het betreffende land. Wij kunnen inschrijvingen van honden wonend in Nederland met een buitenlands Stamboeknummer niet accepteren.

Wat is een Kampioenschap Clubmatch

Een KCM is een tentoonstelling georganiseerd door een erkende rasvereniging voor het ras of de rassen waarvan de belangen door de vereniging worden vertegenwoordigd binnen de kynologie. Scandia organiseert deze tentoonstelling om het jaar. Elke deelnemende hond krijgt een verslag met de bevindingen van de keurmeester die is uitgenodigd om het ras te keuren.

Van ieder ras worden de reuen en teven apart gekeurd. Van ieder ras wordt de beste reu en beste teef gekozen en ook de beste van het ras (BOB). Aan het eind van de dag wordt uit iedere beste van het ras (BOB) de beste van de Clubmatch gekozen (BIS). Sinds een paar jaar wordt iedere BOB van een Kampioenschap clubmatch ook uitgenodigd voor de Hond van het Jaar show.

De keuringen:

Jongste Puppy's en Puppy's kunnen de beoordelingen "veel belovend", "belovend" of "weinig belovend" krijgen. Hier geldt de leeftijd van 4-6 maanden en 6-9 maanden.

Heeft uw hond, minimaal, de leeftijd van 9 maanden bereikt dan dient u deze in te schrijven vanaf de jeugdklasse. Bij iedere klasse geldt een minimale leeftijd en bij sommige klassen een maximale leeftijd. De klassen indeling met hierbij de leeftijden vindt u op het inschrijfformulier. Bij inschrijving in de gebruikshonden- of kampioensklas dient u ook de benodigde certificaten per Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bij de klassen vanaf 9 maanden gelden de kwalificaties "Uitmuntend", "Zeer goed", "Goed", "Matig", enz. Hierbij wordt uiteraard de rasstandaard in acht genomen.

In iedere klasse worden, maximaal, 4 honden geplaatst. Vanaf de jeugdklas dingt iedere als eerste geplaatste hond met een U (Uitmuntend), mee naar de kampioenschapsprijs, het zogenaamde CAC. Als alle reuen binnen één ras gekeurd zijn komen alle op 1 geplaatste reuen weer de ring in om de beste reu te kiezen. Als alle teven binnen één ras gekeurd zijn komen alle op 1 geplaatste teven weer de ring in om de beste teef te kiezen. De beste reu en teef krijgen het CAC en de als tweede geplaatste reu en teef het reserve CAC. Hierna wordt meteen de Beste van het Ras (BOB) en de Beste van de andere Sekse (BOS) gekozen. Afhankelijk van het aantal ingeschreven en aanwezige honden per ras kan het CAC 2 kampioenschapspunten opleveren.

Iedere Best Of Breed krijgt de titel Club Winnaar 2017 (CW17), deze titel mag bij volgende shows opgegeven worden in het veld Titels van de Hond. Iedere clubwinnaar wordt ook uitgenodigd voor de Hond van het Jaar show, januari 2018.

De erekeuringen:

Na het keuren van alle rassen beginnen we aan de erekeuringen. Deze keuringen hebben een vaste volgorde. Eerst worden de extra keuringen gedaan als Kind/Hond show en Koppelklasse. Daarna wordt de beste Jeugdhond en Beste Veteraan en de Beste van de Clubmatach gekozen.

Kind/hond show: Omdat we voor ieder kind een aandenken beschikbaar willen hebben, is opgave vooraf noodzakelijk. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. VÓÓR 15 SEPTEMBER. De namen van de kinderen en het ras waarmee ze gaan lopen komen dan ook in de catalogus te staan.

Omdat Scandia meerdere rassen vertegenwoordigt mogen we ook nog de Beste van de Clubmatch
(BIS) kiezen uit alle Best of Breeds.

Wij hopen op een gezellige dag samen met u en uw hond(en). Het is en blijft in de eerste plaats een verenigingsevenement waar ook niet-leden welkom zijn. Laten we hopen dat ook zij de gezelligheid proeven en misschien wel lid worden van Scandia.